Hoe vindt professioneel recruiter Goos Terschegget de juiste mensen voor de vele openstaande vacatures bij bedrijven of organisaties? ‘Ik let vooral op persoonlijkheid en enthousiasme van een kandidaat, dat zegt vaak meer dan opleiding of ervaring. Maar ik moet werkgevers daar wel vaak van overtuigen.’
Sinds 2019 werkt Terschegget als zelfstandig recruiter (ViaGoos) voor werkgevers om personeel te vinden voor verschillende sectoren. Vooral persoonlijke gesprekken met kandidaten geven inzicht in hun skills en ook de DISC-methode (indeling in kleuren die passen bij iemands persoonlijkheid, red.) helpt daarbij, vindt hij.
Motivatie belangrijke factor
‘Een kinderdagverblijf zocht bijvoorbeeld dringend nieuwe medewerkers. Niet gemakkelijk want in die sector zijn veel tekorten. Ik kwam in contact met een vrouw die dankzij oppaswerk had ontdekt dat dit haar erg goed lag. Ze wilde een BBL-opleiding gaan volgen in de kinderopvang. ‘Ik weet zeker dat ik dit kan’, zei ze. Voor mij een reden haar voor te dragen, ook al was ze nog niet gediplomeerd. Het bleek een goede match om in te stromen en verder te groeien in de organisatie.’
Terschegget denkt dat werkgevers op hun beurt breder moeten kijken naar personeel. ‘Natuurlijk is iemand die nog niet klaar is met de opleiding niet voor 100% inzetbaar. Je moet zorgen voor goede begeleiding en stimuleren dat ze zich verder ontwikkelen.’
Enthousiast en leergierig
Waar gaat je energiemeter van omhoog? Wat maakt je enthousiast? Welke hobby’s heb je? Het zijn vragen die Terschegget duidelijk maken hoe iemand in het leven staat. Van daaruit kun je zien welke functies bij iemand passen, denkt hij. ‘Laatst was er een werkgever die een schaap met vijf poten zocht: een administratief medewerker, meertalig en commercieel ingesteld. Ik had een kandidaat van 50+, met een Arabische achtergrond, die vloeiend Frans en Engels sprak. Ze was enthousiast, leergierig en leek me perfect voor deze baan. Maar past ze wel in ons team, twijfelde de werkgever. Ik drong aan op een kennismakingsgesprek en inderdaad, dat klikte prima.’
Werkgevers moeten meer meedenken
Terschegget ziet wel vaker dat werkgevers aarzelen om mensen boven een bepaalde leeftijdsgrens aan te nemen. Niet terecht, meent hij. ‘Juist deze mensen zijn vaak loyaal en weten goed wat ze kunnen. Ook zitten ze meestal in een rustige levensfase en daar kun je als werkgever veel profijt van hebben.’
Om personeel te behouden is het meer dan ooit belangrijk om werk aantrekkelijk te maken voor je medewerkers, stelt hij. Alleen een goed salaris is niet genoeg. ‘Als personeel vertrekt, onderzoek dan de reden en houd exitgesprekken. Dan kun je zien waar je je kunt verbeteren als werkgever. Meedenken met je personeel is essentieel.’
Goede praktijkvoorbeelden delen
Loopbaanprofessionals en recruiters kunnen baat hebben bij het uitwisselen van goede praktijkvoorbeelden, aldus Terschegget. ‘Hoewel we soms vanuit een ander perspectief werken, kijken we beiden wat persoonlijk past bij de werkzoekende. Dat organisaties zich vaker onderscheidend presenteren en bijvoorbeeld video’s maken over functies in de sector, is een goede zaak om meer mensen te inspireren.’