Elke loopbaanprofessional heeft zijn eigen aanpak om een succesvolle match te maken. Helma Lieberwerth ontdekt waarin haar kandidaten vervulling en zingeving ervaren en hoe dat past bij de context van hun werk. Vier vragen over haar visie op mens en werk.
Hoe krijg jij een goed beeld van jouw kandidaten, hun wensen en mogelijkheden?
‘Er zijn veel manieren om waardevolle informatie naar boven te halen uit mensen die op zoek zijn naar (ander) werk, denk aan de bekende tools en tests. Maar voor mij is dat niet genoeg. Ik zoek een laag dieper, naar wat iemand uniek maakt en dat is iets persoonlijks. Ik noem dat de Zijnsintentie: dat je in woorden duidelijk maakt wie iemand is en je erachter komt waarin hij of zij vervulling en zingeving ervaart.’
Kun je daar een voorbeeld van geven?
‘Mijn visie is dat elk mens op de wereld is om iets unieks bij te dragen. De Zijnsintentie bestaat uit verschillende onderdelen. Bij de geboorte krijgt een mens een groot verlangen mee om te zijn wie hij in wezen is. De bouw van je lichaam is daarop afgestemd en ook de talenten die je meekrijgt spelen een grote rol. Je hoeft er niets voor te leren, dat zit heel diep in je. De eerste tien jaar van je leven ervaar, zie en hoor je alles wat later in je leven belangrijk is om volledig en bewust te leven en dat specifiek bedoeld is om dat verlangen wakker te maken. Dit verlangen heeft iemand nodig om later in het leven een unieke bijdrage te leveren.’
Hoe gebruik je deze informatie?
‘Als iemand vastloopt in zijn of haar werk, dan is dat een belangrijk signaal. Je hebt natuurlijk het liefst dat een kandidaat direct op een plek terecht komt waar hij of zij tot hun recht komt en happy is. De omgeving waarin de kandidaat geboren is, is daarvoor een cruciale informatiebron. Je kijkt dan bijvoorbeeld naar plaats, landschap, sociale omgeving, hoe het gezin waarin de persoon geboren is zich verhoudt ten opzichte van de families waar de ouders uit voortkomen. Daar haal ik parallellen uit die ik vertaal naar de context. Bijvoorbeeld past het bij iemand om van 9 tot 5 te werken, of meer 24/7 op momenten dat het hen uitkomt? Is iemand meer gericht op mensen, of juist op producten of processen? Geeft de Zijnsintentie juist aan dat hij of zij liever op een vaste of een wisselende plek moet zijn?’
Wat is jouw tip voor een goede match?
‘Kijk vooral naar de context-onderdelen en naar de omgeving van de kandidaat in de eerste tien jaar van hun leven. Je gebruikt deze informatie om te toetsen of werk op alle fronten bij een kandidaat past. Als dat niet goed aansluit, dan merkt jouw kandidaat dat direct, bijvoorbeeld door boosheid of frustratie. En collega’s en de klanten ook. Het schuurt gewoon. Als iemand bruist en borrelt van energie in het werk, dan weet je zeker dat iemand naar hun zogeheten Zijnsintentie leeft.’